O PROJEKTU HRVAŠKA '18 FRANCIJA '18 NORVEŠKA '17 NORVEŠKA '16 NEMČIJA '17 NEMČIJA '16 ESTONIJA '17 AVSTRIJA '17 FRANCIJA '17
11. dan (2. 11. 2017)
Po zajtrku smo se danes razdelili v 3 skupine: Vid, Lan ter profesorica Čimžar smo odšli k pouku športne vzgoje, profesor Ausec k naravoslovju, Gašper in Matic pa sta šla najprej v mehanično delavnico (pripravit orodje za delo v gozdu), kasneje pa v gozd sekat drevesa. Pri športni vzgoji smo delali vaje za moč, ki niso bile prav lahke, zanimivo pa je, da so vsi dijaki dokončali vsako vajo (delali do onemoglosti). Po kosilu smo imeli plezanje, tam smo se učili plezanja na umetni steni in vpenjanja na steno. Pri gozdarstvu sta se najprej naučila, kako razstaviti in očistiti motorno žago, po končanem čiščenju sta tudi nabrusila verigo. Po malici sta svoje znanje o motorni žagi pokazala na terenu. Tam sta najprej podrla vsak svoje drevo, kasneje pa drevesa nažagala na 3 m dolge kose. Pri tem sta z žago ponesreči tudi prerezala en kovinski merilni trak. Po končanem žaganju sta morala v delavnici ponovno razstaviti motorno žago in jo očistiti.
Katja in Tina sva se pridružili kmetijskemu programu in ker je bila delavnica že zasedena, smo odšli v učilnico, kjer nam je profesor govoril o varnem delu z žagami ter kako se pravilno ravna z lesom. Potem, ko je bila delavnica prosta, smo odšli v tesarsko delavnico in poskusili sva s krožno žago žagati deske. Nato smo odšli ven k leseni hiški in popravili luknjo za vrata – ker je bila prevelika, smo jo morali zmanjšati. Medtem sva s Tino izrazile željo, da bi vozili traktor in učitelj naju je poslal k profesorju Stigu, ki je bil najin inštruktor. Po kosilu smo odšli v delavnico, kjer smo iz posebnih desk naredili manjšo hiško ter se slikali, nato pa jo podrli in odšli na večerjo.
Po končanem programu smo se s profesorjema odpravili na bližnje smučišče in si ogledali apartmajsko naselje. Po ogledu smo šli še v trgovino, kjer smo kupili vse potrebne sestavine za večerjo in prehrano za med potovanjem naslednji dan. Dan smo zaključili s pakiranjem in druženjem z norveškimi dijaki v dijaškem domu – pripravili so okusne vaflje, pomerili pa smo se tudi v namiznem tenisu, kjer nismo mogli premagati njihovih najboljših igralcev.
10. dan (1. 11. 2017)
Danes smo po zajtrku bili z dijaki v učilnici, kjer so se pogovarjali o knjigi aktivnosti, ki jo bodo ustvarjali med prakso v vrtcu. Kasneje je prišel vzgojitelj iz vrtca, ki nam je predstavil, kako in kaj dela kot vzgojitelj v vrtcu, kjer so otroci skoraj ves čas zunaj (tudi v snegu spijo zunaj). Ugotovili smo, da imajo več vrst vrtcev, nekateri so splošni, drugi pa privatni, kjer preživljajo več časa v naravi. Po malici smo gledali film o vrtcih (kako in kaj delajo v naravi z majhnimi otroki). Film smo gledali uro in pol, po filmu smo imeli kosilo, danes so bili na meniju kotleti. Ko smo prišli v dom, smo se takoj odpravili v mesto, kjer smo kupili nekaj spominkov ter sestavine za večerjo. Za večerjo smo si pripravili palačinke. Po večerji smo v dijaškem domu odkrili sobo za druženje, kjer smo odigrali mini turnir v namiznem tenisu.
Po zajtrku sva Katja in Tina šli v hlev, kjer sva kot po navadi pokidali gnoj, nato pa sva šli v hlev, kjer so ovce, in tam je Katja poskusila eno ostriči. Govorili sva z dijakinjo Pio iz Norveške. Povedala nama je marsikaj o njihovem načinu šolanja in o Norveški. Samsona sva prosili, da naju odpelje v dom, kjer sva imeli manjši počitek, dokler po naju nista prišla profesorja. Šli smo v šolo in tam večerjali. Kasneje je po naju prišel Olaf, z njim je bila še njegova hčerka. Na njegovi kmetiji smo pomolzli krave, nahranili teličke in očistili molzišče. Nato naju je odpeljal nazaj v dom.
Danes že zelo občutimo utrujenost ob vsem dogajanju…
9. dan (31. 10. 2017)
Po zajtrku smo odšli v hišico, kjer imajo dijaki praktični pouk. Tam smo se razdelili v dve skupini, nekateri so odšli k orientaciji, druga pa k vozlom. Kasneje smo šli v garažo, kjer imajo kanuje, tam je moral vsak sam postaviti stojalo za ogenj. Imeli smo tudi tekmovanje (štafeto) iz vezanja vozlov. Po malici smo imeli malo orientacije, na koncu pa smo se dali v skupine, kjer smo izdelovali vse, kar smo hoteli, vendar samo iz palic in vrvi. Ob 18.30 smo z dijaki odpravili v telovadnico, kjer smo igrali različne športe. Vrnili smo se okoli 21.15.
Druga skupina (ki je imela orientacijo) pa se je učila uporabljati zemljevid in kompas. Pred malico smo začeli načrtovati svojo pot, ki je bila sestavljena iz sedmih točk po posestvu šole. Po malici smo nekateri dokončali svoje poti in nato smo začeli z orientacijo. Vsaka skupina je prehodila pot, ki jo je pripravila neka druga skupina.
Katja in Tina sva po zajtrku šli v hlev, kjer sva pokidali gnoj, nato smo šli v konjski hlev, kjer smo konje peljali ven v manežo. Nato smo šli k prašičem in jim skidali gnoj v boksih ter nastlali z žaganjem. Po kosilu naju je Samson peljal v dom na malo počitka. Ob treh sta naju prišla iskat profesorja in šli smo na večerjo v šolo. Kmalu je po naju prišel profesor Olaf in naju odpeljal na njegovo kmetijo. Tam sva molzli krave. Povedal nama je, da imajo nekatere krave na nogi rdeč trak, kar pomeni, da jo molzemo na tri seske, saj mleko ne teče iz vseh seskov. Ko sva se vrnili, sva imeli filmski večer.
8. dan (30. 10. 2017)
Danes smo imeli 2 uri časa po zajtrku, saj so gostitelji nekoliko pozabili na nas ... Potem smo z dijaki odšli s kombijem do gozda, ki je bil oddaljena 2-4 km od šole. Tam smo dobili vrvi, gume in zemljevid. Vrvi smo privezali na gumo in nato na nahrbtnik, da smo gume vlekli za seboj. Na tak način so imeli Norvežani priprave na hojo s smučmi in sanmi. Ko smo gumo privezali na nahrbtnik, smo z njo hodili okoli 4 km. Po končani hoji smo se vrnili v šolo, saj smo imeli kosilo. Po kosilu smo dobili ključe od avta, da smo si šli samostojno ogledati sotesko, ki je pri mestu Voss. Bilo je zelo lepo. Ko smo se vrnili v dom, smo začeli lupiti krompir in pa jabolka, saj smo spekli jabolčni štrudelj za Norvežane, ki smo jih povabili na slovenski večer.
Takoj po zajtrku sva Tina in Katja šli v hlev, kjer smo skupaj z Dancem Jasonom pokidali gnoj pri kravah in nastlali teličkom. Po tem smo šli v hlev k prašičem, ki smo jih stehtali in na njihove hrbte napisali težo. Z zeleno barvo smo popisali živali s težo pod 100 kg, z rdečo pa nad 100 kg. Kasneje sva s Katjo šli pogledat v hlev z ovcami, kjer so jih dijaki iz Norveške strigli. Po kosilu sva se pridružili naši ekipi, ki je prišla iz gozda. Medtem, ko so naši fantje in profesorja kuhali večerjo, sva s Katjo šli na kmetijo profesorja Olafa, kjer ima zaposlena dva delavca - pokazala sta nam potek molže. Naenkrat smo molzli 16 krav, vseh krav v hlevu pa je bilo približno 100. Po opravljenem delu sva šli nazaj v dom, kjer naju je že čakala večerja.
Takoj po večerji so nas obiskali Norvežani – bilo jih je kar 7. Tako smo imeli komaj dovolj štrudla za vse. Večer je minil v primerjanju slovenskih in norveških navad, jezika in življenja dijakov. Začinjen je bil s kar nekaj duhovitimi anekdotami o razlikah med prebivalci različnih regij Norveške. Upamo, da bodo gosti izpolnili obljubo in nas povabili na revanšo.
7. dan (29. 10. 2017)
Danes smo se prvič zbudili v jasno jutro. Po zajtrku, ki smo si ga pripravili sami, smo odšli na izlet proti fjordu Nærøyfjord (kraj Gudvangen). Tam smo videli dva tjulnja in veliko morskih zvezd. Nato smo šli peš na hribček, kjer so bili ostanki bunkerjev in ovce. Po končanem ogledu smo se odpeljali do sosednjega fjorda Flåm, kjer smo tudi iskali avto polnilnico. Tam nismo bili zelo dolgo, saj se nam je mudilo nazaj v Voss. Ko smo se peljali nazaj, smo ugotovili, da nimamo dovolj elektrike za celo pot, zato smo se ustavili na bencinski črpalki, vendar nismo mogli napolniti baterije. Kljub temu smo se peljali naprej, ko so se pokazale zvezdice na ekranu za kilometre, pa smo se bili prisiljeni ustaviti v avto kampu, kjer smo lastnico prosili, če lahko napolnimo avto (zaračunala nam je 50 kron). Ker se v pol ure ni praktično nič napolnil, nas je kasneje prišel iskat »Stig the driver«, ki nas je zapeljal do Vossa. Tam smo pobrali Dance in se naprej odpeljali na ogled muzeja norveške narave. V muzeju smo si najprej ogledali panoramski film, nato pa še preostanek muzeja. Po enournem ogledu nas je Stig odpeljal domov. Profesorja sta kasneje odšla po avto, ki se je medtem že napolnil, in ga pripeljala nazaj.
6. dan (28. 10. 2017)
Po zajtrku smo se ob 8.10 odpravili na železniško postajo. Vlak smo imeli ob 8.30, ki nas je odpeljal do Bergna. Vozili smo se približno dve uri. Med potjo smo videli veliko slapov in tunelov, vendar smo malo tudi počili. Ko smo prišli v Bergen, smo najprej odšli v akvarij, tam smo videli razne živali, npr. pingvine, morski leve, tjulnje, kače, krokodile, ribe … Videli smo tudi hranjenje pingvinov in morskih levov. Nato smo se odpravili do ribje tržnice, kjer smo videli, da so cene zelo visoke, ponudba pa pestra. Po ogledu tržnice smo odšli na kosilo v picerijo Peppes pizza. Ko smo pojedli, smo si ogledali Brygen, kjer so prvotne hiške v Bergnu (iz leta 1200, zardi požara prenovljene okrog 1700). Nato smo se z vzpenjačo povzpeli na razgledni vrh, kjer smo kljub dežju imeli dober razgled na celotno mesto. Na vrhu je bilo veliko raznih poti ter veliko lesenih kipcev trolov. Po ogledu smo se odpravili nazaj do železniške postaje, kjer smo se z vlakom odpravili proti Vossu. Dan smo zaključili s kartanjem.
5. dan (27. 10. 2017)
Danes smo vstali malo prej kot po navadi, saj so v šoli potrebovali avto. Najprej smo odšli na zajtrk, po katerem smo se odpravili v razred k uri norveščine. Ura je potekala malo drugače kot običajno, saj smo se igrali igre ter nogomet (profesorica je zbolela, tako da smo imeli prosto uro). Po norveščini smo imeli matematiko, ki je precej oz. občutno lažja od naše. Rešili smo tudi test v manjšem prostoru, ki je namenjen samostojnemu učenju ali inštrukcijam, kjer je smo po hitro rešenem testu s pomočjo televizije igrali Kahoot (aplikacija s kvizi). Po matematiki smo imeli tri ure angleščine. Pri angleščini smo se učili o političnih sistemih v ZDA, na Norveškem in v Sloveniji. Razdeljeni smo bili v narodnostno mešane skupine. Pri teh urah smo spoznali največ novih besed do sedaj.
Tini in Katji se je na kmetijskem programu pridružila profesorica Neža Čimžar. Odšle smo si ogledat nekdanjo srednjo šolo, ki sedaj poučuje le še odrasle. Tam smo se naučili narediti mošt in ga tudi poskusili. Ogledali smo si celotno posestvo šole, na koncu pa smo dobili za sabo domači jabolčni sok. Nato smo se odpeljali na turistično kmetijo, kjer nam je gospa predavala o zgodovini kmetije in s čim se kmetija ukvarja. Ogledali smo si prodajalno domačih izdelkov iz sadja ter kadilnico, kjer sušijo in kadijo meso ovc. Nato smo se odpeljali v večjo proizvodnjo in prodajalno jabolčnega soka in ostalih proizvodov iz jabolk (sok, vino, brandy, liker). Poskusili smo eno leto star mošt in ga primerjali z sveže iztisnjenim. Na poti nazaj smo se peljali skozi zelo dolg predor, v katerem je bilo tudi veliko krožišče. Izvedele smo tudi, da je temperatura vode v fjordu poleti med 14 in 16 °C, kar se Norvežanom zdi prijetna temperatura za plavanje, nas pa je kar streslo. Po »večerji« v šoli smo se na poti domov ustavili še v trgovini in nakupili živeža za večerjo (tradicionalne mesne kroglice in pire krompir) in jutrišnji zajtrk (kaviar in medeni sir smo tokrat izpustili).
4. dan (26. 10. 2017)
Zopet smo se zbudili v deževno jutro. Po zajtrku se je profesor odpravil na uro matematike. Ostali pa smo se usedli na šolski kavč in reševali kviz Kahoot. Po uri matematike smo šli v športno dvorano na športno vzgojo. Pouk športne vzgoje tu na Norveškem izgleda zelo drugače od našega, saj dobivajo ocene iz teorije športne vzgoje, prakse in odnosa do dela. Na uri smo igrali odbojko, ki je bila bolj slaba, saj niso imeli nobene taktike. Vsi smo se navduševali nad fitnesom, ki je zelo modern. Šli smo tudi na ogled šole. Šola ima ogromno delavnic za najrazličnejše smeri poklica. Zanimivo je tudi, da ima šola posebni oddelek za dijake s posebnimi potrebami, kjer je dvanajst profesorjev na deset dijakov. Med drugim je gospod Samson povedal, da je šola porabila 400.000 eurov za umetnine, ki so razstavljene po šoli. Po kosilu smo se odpravili na plezanje v športno dvorano. Profesor je podal nekaj varnostih navodil, nato pa smo začeli plezati. Dijakinji s kmetijskega oddelka sva šli v delavnico, kjer so bili še štirje dijaki iz Norveške. Profesor nam je najprej pokazal sestavne dele motorne žage ter pravilno ravnanje z njo. Po malici smo se odpravili v učilnico in na kratko ponovili potek dela, nato smo poslušali predavanje o pravilnem izseku gozda in spraviti. Dobili sva tudi omarici, kjer imava delovni obleki.
Po končanem pouku in »večerji« smo se dijaki odpravili na kratek ogled mesta. Mesto je zelo tradicionalno in staro. Po ogledu je sledila večerja. Skuhali smo juho iz zelenjave pridelane na gostujoči šoli in slastne palačinke. Nato je sledilo kartanje. V Enki je bila zopet najboljša profesorica, nehvaležno drugo mesto pa je pripadalo profesorju.
3. dan (25. 10. 2017)
Po zajtrku smo se razdelili v dve skupini. Tina in Katja sva šli v hlev, kjer sva z Dankami pokidali pri kravah ter teletih in jim nastlali z žaganjem. Ko smo zaključile, smo se še malo spoznale in poskušale se naučiti besede drugega jezika. Nekateri smo šli k 1. letnikom h pouku, kjer smo spoznali njihov pouk. Dijaki so nam prevajali iz norveščine v angleščino. Igrali smo se igro, kjer smo si morali zapomniti imena, nato si moral čimprej izgovoriti ime, preden te nekdo ulovi. Po igri smo imeli odmor za malico. Po malici smo se zbrali pred šolo ob jezeru, kjer smo se igrali še več iger, saj so morali dijaki po izvedenih igrah razmisliti in oblikovati idejo za pisanje "activitet bok". Tam smo se igrali Billy – Billy – Bob, lovilca, bika v ogradi in povečano verzijo kamen – škarje – papir. Po igrah smo se razdelili po skupinah in se pogovarjali o namenu in prednostih iger. Nato je sledilo kosilo, po katerem smo šli iskat šolsko zelenjavo, ki nam jo je prijazno podaril Samson. Nato pa smo se s šolskim električnim avtomobilom odpeljali v trgovino. V tem dnevu smo spoznali veliko novih izrazov oziroma fraz in norveške dijake.
2. dan (24. 10. 2017)
Danes smo vstali ob 7.00, saj nas je ob 7.30 čakal že prevoz do šole, kjer nas je čakal »bogat« zajtrk. Takoj ob vstopu v šolo so nas pričakale naše slike z napisom »dobrodošli v Vossu«. Po zajtrku smo se fantje odpravili proti učilnici in tam imeli predavanje o turistični organizaciji na Norveškem (predavanje je bilo v norveščini). Kasneje pa smo se učili vezanja vozlov. Na koncu ure smo odigrali kviz na aplikaciji Kahoot (bili smo boljši od nekaterih norveških dijakov, čeprav je bila aplikacija v norveščini in nismo razumeli ne vprašanj ne odgovorov). Nato smo se odpravili v hiško, kjer hranijo kanuje, tam smo se učili postavljati trinožnik iz palic. Pri tem smo lahko uporabljali samo vozle, ki smo se jih naučili v učilnici. Kasneje smo se učili z vrvjo postavljati bivak. Po učnih urah smo se tudi pomerili v postavljanju sedežev, postelj iz palic in vrvi. Tekmovali smo v hitrostnem ter pravilnem vezanju vozlov. Po različnih tekmovanjih smo se odpravili na »večerjo« že ob 15 uri. Dobili smo tudi lasten kombi, s katerim smo si ogledali mesto Voss. Odpravili smo se tudi v trgovino, kjer smo kupili sestavine za večerjo. Skuhali smo si rižoto ter makarone. Dan smo zaključili s družabnimi igrami.
1. dan (23. 10. 2017)
Letošnja pot se je začela pred BC Naklo, kjer nas je pobral simpatični voznik GoOptija. Odpeljal nas je do letališča Franjo Tuđman v Zagrebu. Po nekaj »selfijih« smo se odpravili na letališče in oddali prtljago. Prtljaga prof. Čimžar je bila težka kar 22,8 kg od 23 dovoljenih kg. Po rentgenu smo bili očitno sumljivi, zato smo se morali tudi sezuti. Let do Amsterdama je potekal brez problemov. Nato smo prišli do zelo velikega in obljudenega letališča v Amsterdamu, kjer nas je pozdravilo tudi Sonce. Vkrcanje je bilo zelo hitro, in kmalu smo odleteli protu Bergnu. Z nekaj turbulenc smo prispeli v prečudovit Bergen. Po prevzetju kovčkov smo se odpravili proti izhodu iz letališča, tam pa sta nas pričakala Stig in dijak. Njun pozdrav je bil »Hi«, to pa je bilo tudi vse, kar smo uspeli spregovoriti z njima. Nato smo se peljali čez ducat tunelov in na koncu prišli v naš Voss, kjer smo se nastanili v tamkajšnji dijaški dom, ki leži nad centrom Vossa.